شاخه‌ها

مزایا و معایب قنداق نوزاد

مزایا و معایب قنداق نوزاد

قنداق چسبی نوزاد

آیا قنداق سنتی نوزاد همان قنداق چسبی نوزاد است؟

قنداق کردن نوزاد از 4000 سال قبل از میلاد به اشکال مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. از قنداق  کردننوزاد به هنر پیچاندن پارچه یا چیزی شبیه آن به دور نوزاد یاد می‌کنند. هدف از قنداق بچه گرم‌تر نگاه داشتن نوزاد و در عین حال افزایش ایمنی بچه در برابر بعضی خطرات است اما شاید برخی مادران جوان و کم تجربه این سؤال را مطرح کنند که منظور از «افزایش ایمنی» چیست؟ وقتی پارچه‌ای به دور بدن نوزاد پیچیده می‌ شود در واقع احتمال دست و پا زدن نوزاد کمتر می‌شود و در نتیجه کمتر احتمال دارد که نوزاد در وضعیتی ناپایدار قرار گیرد. ، در حال حاضر از هر 5 نوزاد در بریتانیا 1 نوزاد در چند هفته اول زندگی قنداق می شود. برخی از والدین اظهار می کنند که قنداق کردن نوزاد به خوابیدن کودکشان کمک می کند، گریه و استرس را کاهش می دهد، اما گاهاً ترس هایی در ذهن پدر و مادرهای جوان در مورد قنداق نوزاد وجود دارد. در اینجا به نکاتی درباره قنداق کردن نوزاد پرداخته می شود.

قنداق نوزاد

قنداق نوزاد

قنداق کردن چیست؟

قنداق کردن نوزاد یک روش سنتی است که در آن نوزاد را به آرامی در یک پتوی سبک و نسبتاً نازک می‌پیچند تا به احساس آرامش و خواب آسوده کودک در محیط جدید کمک کنند. قنداق نوزاد برای نوزادشبیه رحم است و به آرامش نوزاد شما کمک می­کند. اگر قنداق کردن نوزاد به روش صحیح انجام شود، می تواند یک روش بسیار موثر برای آرام کردن نوزاد و بهبود خوابش باشد. نکته ای که باید در نظر داشت این است که فقط بدن نوزاد قنداق شود و گردن یا سر با قنداق پوشانده نشود.

نکته برجسته مزیت قنداق کردن نوزاد این است که قنداق کردن به نوزاد شما کمک می کند تا احساس راحتی و امنیت کند، درست مانند رحم مادر.

قنداق چسبی نوزاد

تمام نکات قنداق کردن نوزاد و فواید قنداق نوزاد

برخی از مادران می گویند که به نظر می رسد قنداق کردن به نوزاد آنها کمک می کند تا راحت تر آرام شود و برای مدت طولانی تری بخوابد، برخی دیگر می گویند که می تواند به آرامش کودک آنها کمک کند. تحقیقات نشان داده است قنداق کردن نوزاد در آرام کردن نوزادان هنگام گریه و بی تابی موثر است. همچنین می تواند نوزادان را به خواب عمیق تر و طولانی تر تشویق کند.مطالعه دیگری نشان داد که در نوزادانی که زودتر به دنیا می‌آیند، قنداق کردن، آنها را آرام کرده و به رشد عصبی- عضلانی آنها کمک می کند و همچنین قنداق کردن درد و ناراحتی آنها را تسکین می‌دهند.

یک نکته بسیار مهم برای مادران این است هنگام قنداق کردن نوزاد، ناحیه لگن و باسن نوزاد آزاد باشد، این نکته باعث شده که فضای کافی برای خم شدن پاها و مفاصل لگن وجود داشته باشد.

 

آیا قنداق کردن نوزاد بی خطر است؟ از چه زمانی نباید کودک را قنداق کرد ؟

قنداق کردن نوزاد خطر بسیار کمی را برای نوزادان به همراه دارد، اگر از راهنمایی های مناسب برای قنداق کردن و خوابیدن ایمن پیروی کنید هیچگونه خطری برای نوزاد ندارد بلکه فواید بسیاری نیز دارد. توصیه مهم خوابیدن نوزاد این است که همیشه کودک خود را به پشت بخوابانید و از قرار گرفتن در حالت روی شکم یا پهلو برای خواب خودداری کنید، به خصوص اگر کودک شما قنداق می شود. علاوه بر این، هنگامی که نوزاد اولین علائم غلتیدن را نشان داد، قنداق کردن را متوقف کنید.

قنداق نوزاد پسر با قنداق نوزاد دختر فرق دارد؟

قنداق پسر با قنداق دختر هیچ فرقی ندارد و بهتر بگوئیم قنداق کردن نوزاد پسر با قنداق کردن نوزاد دختر یکسان است

قنداق نوزاد

تمام نکات قنداق کردن نوزادان ,  بایدها و نبایدهای آن 

 _1 برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، دمای بدن کودکو محیط اطراف او را چک کنید و مطمئن شوید که لباس های مناسب با دمای محیط و بدن نوزاد پوشانده اید. اگر نوزاد کسالتو یا تب دارد قنداقش نکنید.

کودک خود را با استفاده قنداق نخی مناسب بپوشانید و اصول یک خواب ایمن را برای نوزاد رعایت کنید یعنی کودک خود را روی یک سطح صاف و به پشت بخوابانید.

2_بالای شانه های نوزاد را قنداق نکنید، گردن و سر نوزاد نباید قنداق شوند. قنداق باید در ناحیه لگن نوزاد شما راحت و آزاد باشد و نوزاد بتواند پای خود را حرکت بدهد، پاهای کودک شما باید به جای اینکه مستقیم به سمت پایین بیفتند، باید در موقعیت طبیعی قرار بگیرند (مانند پاهای قورباغه).

 _3همیشه نوزاد خود را به پشت بخوابانید. هرگز نوزاد قنداق شده را به روی شکم یا پهلو نخوابانید.

4_اگر شخص دیگری از نوزاد شما مراقبت می کند، مطمئن شوید که او نیز از توصیه های ایمن خوابیدن و نحوه قنداق کردن ایمن مطلع است. به صورت کامل نحوه قنداق کردن نوزاد را برای پرستار و یا کسی که مراقب نوزاد است توضیح دهید و نکات لازم جهت قنداق کردن ایمن را گوشزد کنید و مطمئن شوید که آنها می دانند که همیشه کودکتان را به پشت بخوابانند.

قنداق نوزاد

از چه زمانی به بعد نباید کودک را قنداق کرد ؟

قنداق کردن فقط باید زمانی انجام شود که نوزاد شما تازه متولد شده است. به محض اینکه علائمی نشان داد که در حال یادگیری غلت زدن است، باید قنداق کردن را متوقف کنید. معمولاً قنداق نوزاد از بدو تولد تا قبل از 6 ماهگی انجام می شود و علاوه بر شبیه سازی رحم مادر برای نوزاد و افزایش حس آرامش نوزاد و کاهش بیقراری او، کمک شایانی به کاهش استرس و کاهش بروز دل درد و دردهای کولیکی نوزاد نیز می نماید.

 

همه چیز درباره قنداق کردن نوزادان

قنداق نوزاد به گرم‌تر ماندن نوزاد کمک زیادی می‌کند، به خصوص اینکه در روزهای نخست تولد، هنوز ترموستات درونی نوزاد فعال نشده و این احتمال وجود دارد که با کوچک‌ترین تغییرات دمایی، نوزاد دچار سرماخوردگی شود. به طور کلی قنداق بچه به افزایش آرامش نوزاد کمک شایانی می‌کند. توصیه می‌کنیم این کار را بارها انجام داده تا آن را بدون نقص انجام دهید. قنداق کردن نوزاد باید زمانی انجام شود که نوزاد به خوبی شیر خورده، آروغ زده، پوشک او عوض شده و چندان هم خسته نباشد. بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که از قنداق نوزاد به عنوان شیوه‌ای مؤثر جهت آرام ساختن نوزاد (به خصوص مواقعی که به هر دلیل تحت تأثیر محرک‌های محیطی قرار گرفته و ناآرام شده) استفاده شود. همچنین وقتی نوزاد را قنداق می کنید ‌تقریبا در شرایطی قرار می‌گیرد که شباهت زیادی به درون رحم مادر دارد و به همین دلیل نوزاد بسرعت آرام می‌شود. قنداق نوزاد دارای فواید بسیاری هست و پزشکان متخصص نوزاد و کودک، قنداق نوزاد به شیوه ی نوین و مدل های جدید را که کاملاً متفاوت با قنداق نوزاد 30 الی 40 سال قبل هست، توصیه می نمایند از دیگر فواید قنداق نوزاد می توان گفت: معمولاً نوزاد در حین خواب دست و پای خود را تکان می دهد و با هر حرکت بدن و دست و پای خود ، بیدار شده و اصطلاحاً بدخواب می شود، قنداق نوزاد های نخی در کشورهای اروپایی و آمریکا به میزان فراوانی مورد استفاده قرار می گیرند (baby swaddle) و مانع حرکت های ناگهانی دست و پای نوزاد در خواب می شوند و موجب بهتر خوابیدن نوزادان می شوند در فروشگاه اینترنتی مای نی نی قنداق  نوزاددر رنگ های متنوع و همچنین به‌صورت ست قنداق همراه کلاه و دستکش و همچنین قنداق بچه تک موجود است

قنداق نوزاد

فیلم قنداق نوزاد را لطفاً ببینید:

نظرات بازدیدکنندگان